Visie

Visie

Tekenen en schilderen =  
je persoonlijk en creatief ontwikkelen en leren uiten

Uiten
Tekenen en schilderen is een uiting van jezelf. Vergelijk het met een handschrift. Je kunt allemaal hetzelfde woord opschrijven en toch ziet het er anders uit. Op school leer je netjes schrijven – hoe meer jouw woord lijkt op het voorbeeld, hoe beter je wordt beoordeeld, hoe beter je bent in netjes schrijven. Daar hangt een oordeel aan – een beoordeling. Zo zullen veel mensen ook naar je tekening kijken – en het beoordelen. En zo kijk je er misschien zelf ook naar. Hoe ‘echter’, hoe beter.
En daar ligt een pijnpunt, daar ligt frustratie op de loer.
Even terug naar dat handschrift. Daar ligt iets eigens in – experts op dat gebied kunnen veel aflezen van iemand persoonlijkheid aan de hand van dat schrift. Ook in je teken- en schilderwerk ligt iets van jouw persoonlijkheid. Wordt je werk beoordeeld, dan kan dat voelen alsof jij beoordeeld wordt.

Dan alles maar “goed” noemen? Gaan we alleen maar ‘Appelen’ (werken als die overigens gewaardeerde kunstenaar met dezelfde achternaam)? Nou…nee.

Taal
Als je een taal wilt leren, is het ook handig om kennis van de grammatica op te doen. Door je vaardigheden op het gebied van tekenen en schilderen te oefenen, leer je je beeldend te uiten. De vaardigheid staat dus ten dienste van wat jij wilt weergeven, is een middel om je te uiten en geen doel op zich. Tekenen en schilderen is een hele rijke taal met talloze mogelijkheden. In de lessen worden heel veel van die mogelijkheden verkend, geoefend en uitgediept. Zodat jij heel veel gereedschap in huis krijgt om je op beeldend vlak te uiten.

Ontwikkeling
Je die taal eigen maken is een heel proces. Daar komt veel bij kijken: jezelf overwinnen, grenzen verleggen of juist stellen, keuzes maken, loslaten, doorzetten, in mogelijkheden denken, iets nieuws durven uitproberen, iets (jezelf!) (durven) neerzetten, je verhouden tot je innerlijke criticus, leren (nog meer) jezelf zijn, acceptatie, geduld. Deze lijst is wellicht hierbij nog niet volledig.
Tekenen en schilderen is ook ontspannend, genieten van wat lukt en verwonderen. Je gaat anders, beter kijken. Je krijgt meer oog voor detail, structuur, kleur, lijn, vorm.

Oordeel
Aan het eind van de les leggen we de werkstukken meestal bij elkaar. Niet om te kijken wie het goed – beter – best heeft gedaan. Het is verrijkend om te (leren) kijken zonder goed/fout-label  – te zien hoe een ander dezelfde opdracht heeft gemaakt, welke keuzes er zijn gemaakt. Om te leren wát je aanspreekt en dat uit te drukken in beeldaspecten als vorm, kleur, licht, effect.
En dan ga je naar huis…en krijg je wellicht reacties als ‘aardig’, ‘leuk’ of misschien ook wel ‘het lijkt meer op…’ Bedenk dan hoe die ander kijkt en dat het niet persoonlijk bedoeld is! En help hem of haar een beetje. Door te vertellen hoe het was om het te maken; wat voor geestelijke krachtmeting het was om zover te komen of hoe heerlijk ontspannen je juist bezig bent geweest. Wat je er wél mooi aan vindt of over welk onderdeel je het meest tevreden bent. Dit is meteen een tip hoe je met kinderen over hun werk kunt praten.