Kinderkunst

Kinderkunst

Bijna alle kinderen tekenen uit zichzelf….en houden daar vroeg of laat ook weer mee op. Vaak met het idee dat ze niet kunnen tekenen. Ze zijn ontmoedigd op grond van hun resultaten in plaats van dat hun creativiteit is gestimuleerd. Hoe kan je dit voorkomen? 


Tekenen is een taal, een verwerking of weergave van wat het kind meemaakt, ziet, ervaart, droomt, fantaseert, voelt. Het is een communicatiemiddel en niet persé een precieze weergave van de werkelijkheid. Ook kun je er bepaalde universele ontwikkelingsfasen in zien.
Als volwassenen zoeken we vaak herkenning in de afbeeldingen: “dat is ons huis, je hebt een paard getekend”. Misschien vinden we het goed gelukt of juist niet… Een kind laat met de tekening iets van zijn/haar wereld zien. Dat is kwetsbaar. Er kan gemakkelijk miscommunicatie optreden. Een aantal tips om met kinderen over hun creaties te praten:

Jonge kinderen:

  • Benoem wat je ziet – en ga niet raden. “Ik zie hier heel veel groen” i.p.v. “Dit is gras” Meestal vertelt een kind dan zelf wel wat het heeft getekend.
  • Vraag of het kind wil vertellen wat het heeft getekend. Stel open vragen en vraag ook niet te lang door. Soms wil een kind er niet over praten; geef het die ruimte.
  • Vraag naar de ervaring – “Hoe was het om te maken?” en deel jouw ervaring: “ik word vrolijk van die kleuren!’ Het proces is belangrijker dan het resultaat.
  • Spreek geen (negatief) oordeel uit over het resultaat – jonge kinderen tekenen spontaan en wat zou het fijn zijn als ze dat zo lang mogelijk blijven doen! Een tekening is immers een weergave van hun wereld?
  • Schrijf eventueel de naam en wat het heeft getekend op de achterkant van de tekening na toestemming te hebben gevraagd!
  • Wees eerlijk (maar niet negatief): geef een welgemeend compliment; kinderen voelen dat aan. Richt je daarbij op het proces en niet op het resultaat. “Je bent hier heel hard met zwart over het papier gegaan; wat gebeurde er?” en niet “wat een gekras”
  • Neem de tijd – heb je even geen tijd? Benoem dat en maak een afspraak wanneer wel.

Voor oudere kinderen geldt bovenstaande ook, maar er komt nog wat meer bij kijken:

  • Als kinderen ouder worden, groeit vaak ook de wens om de werkelijkheid “beter” weer te geven. Ze kunnen erg kritisch zijn op hun eigen werk en het plezier verliezen. Blijf ook nu proces gericht en als het kind het echt wil, help het dan gericht als je kunt. Boeken en tutorials kunnen handig zijn, maar benadruk altijd dat het niet hoeft te kopiëren. Ze tekenen in hun stijl op de manier die past bij hun ontwikkeling. En wie bepaalt wat goed is?
    Houd het luchtig, humor helpt, maar wees voorzichtig; het moet niet lijken op belachelijk maken!
  • Kijken naar kunst vergroot je blikveld en helpt om jezelf vrijer te uiten.
  • Het plezier in maken moet voorop staan